Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the simple-automatic-updates domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /www/webvol4/jt/5e493kadw89711k/giveme5.nu/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114

Warning: file_put_contents(/www/webvol4/jt/5e493kadw89711k/giveme5.nu/public_html/../../media.giveme5.nu/public_html/aios/firewall-rules/settings.php): Failed to open stream: No such file or directory in /www/webvol4/jt/5e493kadw89711k/giveme5.nu/public_html/wp-content/plugins/all-in-one-wp-security-and-firewall/classes/firewall/libs/wp-security-firewall-config.php on line 40

Warning: file_get_contents(/www/webvol4/jt/5e493kadw89711k/giveme5.nu/public_html/../../media.giveme5.nu/public_html/aios/firewall-rules/settings.php): Failed to open stream: No such file or directory in /www/webvol4/jt/5e493kadw89711k/giveme5.nu/public_html/wp-content/plugins/all-in-one-wp-security-and-firewall/classes/firewall/libs/wp-security-firewall-config.php on line 122
Ny forskning om chefer från Stanford University – GiveMe5

Ny forskning om chefer från Stanford University

Chefer som tror att vägen till ökad produktivitet och lönsamhet går via ett hårt ledarskap är fel ute. Det visar modern organisationsforskning från Stanford University.  Att sätta press på personalen får inte företag att gå bättre, det leder bara till en ökad stressen hos de anställda – vilket i sin tur leder till förhöjda kostnader för arbetsgivaren. Det är istället omtänksamma och snälla chefer som vinner i längden. Företag med stöttande chefer som bryr sig om sin personal är dessutom mer lönsamma än andra.

– Hårda chefer tror ofta att produktiviteten hos de anställda ökar om man drar åt tumskruvarna. Det enda som ökar är stressen och forskning visar att höga stressnivåer leder till kostnader för både arbetsgivare och anställda, skriver Emma Seppälä, doktor i psykologi vid Stanford University, i Harvard Business Review.

Forskningsstudierna visar också att schyssta chefer får schyssta medarbetare, vilket leder till ökad lojalitet och mer samarbete. Medarbetare som har snälla chefer blir dessutom mer produktiva, både i grupp och individuellt.